fredag 19. mars 2010

Vårstemningen kryper inn over meg - vi har tøvær

Etter den lange vinteren i år er ingen av mine løker synlige under all snøen som ligger, så i dag måtte jeg gå til innkjøp av løker som spirer for å få litt vårstemning. I hagesentrene selger de også stemorsblomster og disse er flotte å plante i en krukke eller to ved inngangen sammen med løker. Det får være gost nok til det begynner å sprette fram både på greiner, i krukker og i bed.. 
De tålerogså en frostnatt eller to uten å bli ødelagt.

Også påskepynten fra i fjor kan hjelpe til med å skape stemning. Disse flotte eggehønene fikk jeg mange positive tilbakemeldinger på i fjor påske. De pynter veldig opp på frokostbordet med sine glade farger og skaper fin påskestemning. Dette er vel eggeglass , men jeg brukte dem også til å ha te-lys i og til å dyrke karse i. 
I tillegg har de vært dekorative gjennom hele året på hytta vest i havet og har stått her i vinduskarmen gjennom hele året, mens de venter på å bli tatt i bruk igjen om ca. en uke.
Gleder jeg meg til påske??? 
De var utrolig søte med grønt karsehår - da kunne hver enkelt klippe av sin egen karse til frokost. 
Når min mann koker egg til frokost tilsetter han vannet diverse ting som lager farge på eggene. 
(det er han som er ansvarlig for frokosten hos oss.)
Løkskall får fram en fin påskegul farge på eggene.


Ganske trivselsfremmende denne hanen her også. Gjør meg i godt humør.
Nå er helgen her og jeg skal bruke resten av kvelden på å planlegge hva resten av helgen skal brukes til. Tenker jeg skal en tur tilbake på hagesenteret i morgen. Løk som snart blomstrer er fint å ha inne i kopper, krukker og kar.
Det er spennende å følge med utviklingen og om de ikke står for lyst kan man ha dem gjennom hele påsken.
Etterpå kan de plante ut i hagen - så det blir en slags gjenbruk.


Ingen kommentarer: