søndag 18. oktober 2009

Ikke gjøre noenting dagen med epler i slåbrokk

I dag er det vakkert høstvær på våre kanter . Vakre farger og høstsol og en anelse skarphet i luften. Burde ha tatt meg en lang tur i det flotte været ,men........

har i stedet kost meg med blogger både fra inn- og utland i dag , fyrt i ovnen og nyter  fremdeles en søvning søndagen  .Deilig.....!!!.





Og mens jeg holder på med å gjøre ingenting og koser meg i en gammel slåbrokk kryper inspirasjonen inn over meg. Lysten til å gjøre noe, men jeg vet ikke hva jeg skal ryne meg ut på. Mye jeg kunne gjort, men som jeg ikke har lyst nok til å sette i gang med å gjøre.....da er det koselig å bake.


Jeg har lenge tenkt å prøve ut en oppskrift på "Epler i slåbrokk"  Eplene kjøpte jeg inn i store mengder på en tur til Ullensvang i Hardanger i september (dette på tross av at jeg ikke er spesielt glad i å knaske på epler)..... men de var vakre å se på og hadde en aldeles nydelig rødfarge....veldig fornuftig av meg!!!... 
... dermed sitter jeg nå med dårlig samvittighet for at de skal bli ødelagte.
Avgjørelsen tas - dagen i dag blir  dagen for handling!!!!




Jeg skrider til verket.

Resultatet ble en veldig smakfull og det passet både med vaniljekrem og is til. Serverte den litt lun. 
Enkel å lage og god på smak - det liker jeg.

Her får du oppskriften:


                   800 g epler                 

2 ss sukker
1 ts kanel


2 dl. hvetemel
1ss sukker
100g smør

Skrell eplene og del i båter. Legg dem lagvis i smurt form med kanel og sukker i mellom lagene .
Bland mel og sukker og smuldre inn melet til det blir en grynet masse
. Strø mel og smørblandingen over eplene.
Stek på 175 grader til eplene er møre eller til paien har fått en gyullen overflate.


Server lun med vaniljesaug eller is- (eller begge deler))


Bon apetite!!!!

Selv fortsetter jeg min søvnige søndag en stund til!!


Ingen kommentarer: